7 maj 2017

'Pierworodna' T. Lee

Tytuł: Pierworodna (oryginalnie: Firstborn)
Autor: T. Lee (tłumacz: A. Bereta-Jankowska)
Cykl: Piętno Krwawej Hrabiny
Ilość stron: 376
Wydawnictwo: IUVI (w roku: 2017)

Bierze udział w wyzwaniach: Czytam fantastykę, Kitty'a Reading Challenge (Wspaniała kładka)

Opis:
<zawiera spoilery do części 1>
Nagle, w jednej chwili, powraca cała przeszłość Audry. Wymazane na jej własne życzenie wspomnienia zostały jej zwrócone. Wreszcie Audra wie, dlaczego to zrobiła – by uratować córeczkę.
Teraz musi znaleźć swojego największego wroga, Historyka, i położyć kres trwającej od wieków wojnie między Potomkami a Dziedzicami – raz na zawsze. Ale najpierw musi uratować swojego męża Lukę, który jest więziony przez Dziedziców. Nie jest to proste, a sprawy komplikują się dodatkowo, ponieważ Audra działa poza prawem. Nie ułatwia zadania także fakt, że kobieta zmaga się z rosnącą potęga swej mocy i jej bolesnymi skutkami ubocznymi.
Kiedy podła zdrada krzyżuje jej plany, Audra nie wie, komu ufać. Z pomocą mnicha heretyka, sprawdzonych przyjaciół i hakera Błazna szuka sposobu, aby pokonać Dziedziców i uratować pozostałych Potomków. Ostateczna konfrontacja z zaskakującym i nieubłaganym obrotem spraw będzie śmiertelnie niebezpiecznym sprawdzianem mocy Audry.

Opinia:

Pamiętacie moje narzekania na niedociągnięcia tomu pierwszego? O wszystkim zapomnijcie! Pochłonęłam tom drugi w jeden dzień, a historia nadal tłucze mi się po głowie i nie daje spać! Ponadto recenzja nie zawiera spoilerów, w przeciwieństwie do opisu :D

Styl autorki wstąpił w wyższe sfery. Mamy ochotę płakać i śmiać się razem z bohaterami, odwiedzić opisane miejsca, a do tego aż trudno uwierzyć, że Potomkowie i Dziedzice nie istnieją naprawdę przy genialnym wpasowaniu ich we współczesne czasy.
Dopisujemy historie wszystkim wokół z potrzeby poczucia, że kogoś lub coś zrozumiemy.
Tym razem autorka zdecydowanie pozwala nam na domyślenie się pewnych rzeczy, ale przy tak świetnie skonstruowanej fabule jest to niesamowicie trudne. Ponadto akcja pędzi, nie pozwalając oderwać się od lektury! Non stop na światło dzienne wychodzą nowe fakty, romans Luki i Audry został rozwinięty i urealniony, a sama historia poszukiwań rozciągnięta na niewyobrażalną skalę. Jedyną rzeczą, która irytowała mnie podczas czytania, było bezwzględne używanie przez główną bohaterkę perswazji - jakoś nie miała zbytnio wyrzutów sumienia, rozwalając ludziom samochody lub je kradnąc. Każdy nowy bohater nasuwał pytanie: wróg czy przyjaciel? Poza tym u autorki nie odczujecie litości nad bohaterami, a tożsamość Historyczki wstrząśnie wami do głębi. Zakończenie jest mocne i mam tylko jedno zastrzeżenie - czemu ta książka była taka krótka?!
Nie odbiera telefonu, nie odpisuje na SMS-y, wymyka się [...]. Znam tę sztuczkę. I prawdą jest, że karma wraca.
Luka, wyjdziesz za mnie? Nie będę pakowała cię w śmiertelne kłopoty jak Audra, słowo! No tak, najgorsze, że on kocha ją tak, że w życiu by jej nie zostawił. Ich związek był cudownym dodatkiem do historii, ponieważ nie przedstawiał romansu nastolatków, a parę dojrzałych, troszczących się o siebie ludzi. Audra jest kobietą silną i zdecydowanie zdeterminowaną, aby chronić tych, których kocha, ale nie została wykreowana jako idealna zbawicielka i chwała za to autorce. Popełnia błędy, pozostaje zwykłą kobietą w niezwykłej sytuacji. Błazen to bohaterka niesamowicie inteligentna, ale także oddana. Idealna przyjaciółka! Postaci są bardzo realne i zróżnicowane, ale nie ma wśród nich podziału na dobro i zło. Oczywiście, jest kilka osób, którym możemy zaufać lub nie, ale cała reszta pozostaje dla nas zagadką, dopóki autorka nie postanowi wprowadzić zwrotów akcji do ich życiorysów.

Podsumowując, nie spodziewałam się tak dobrej kontynuacji. Przerosła ona moje oczekiwania wielokrotnie! Jeżeli czytaliście pierwszy tom i przypadł wam do gustu - sięgajcie. Jeżeli czytaliście Potomków, ale mieliście zastrzeżenia, jak ja - musicie przeczytać, aby odkryć ciąg dalszy tej niesamowitej przygody! A wiecie, co jest najlepsze? Wcale nie musicie dokładnie pamiętać pierwszego tomu - sama Audra przypomina nam na początku, co się w nim działo :)


Za egzemplarz serdecznie dziękuję:

23 komentarze:

  1. W kontynuacjach "Eragona" na pierwszych stronach jest streszczenie części poprzedniej - taka przypominajka to zdecydowanie dobry zabieg.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak wiem, czytałam Eragona :) I było to przydatne, jak się czytało Dziedzictwo kilka lat po części trzeciej :D

      Usuń
  2. Coraz bardziej zachęcasz do "Potomków". :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy tom nie był tak cudowny, ale warto go przeczytać dla wspaniałości tomu drugiego <3

      Usuń
  3. Jestem w trakcie czytania właśnie Pierworodnej i co tu się dzieje!! Ale książki tej autorki czyta się niesamowicie szybko! Aż sama jestem w szoku :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tzn. mi Potomkowie aż tak się nie spodobali, choć czytało się szybko. Za to ta książka - mega <3

      Usuń
  4. No moje klimaty to to na pewno nie są, ale podoba mi się Londyn na okładce. :) Ja nie lubię jak w opisach jest streszczenie tego co działo się wcześniej - chociaż nie pamiętam, żebym wiele razy się z tym spotkała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W opisie to są spoilery :D Streszczenie jest na początku książki i to akurat dobry zabieg, jak się książki wydaje z dużą przerwą :)

      Usuń
    2. Nie umiem czytać ze zrozumieniem.. :D

      Usuń
  5. Przed chwilą skończyłam "Potomków" XD Przyznam szczerze, że tak na świeżo mam duże zastrzeżenia, ale chyba przeczytam drugi tom, bo sama historia jest interesująca. Przekonam się, czy rzeczywiście jest sto razy lepiej :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do pierwszej części też miałam dość duże zastrzeżenia i nadal mam :D Ale drugi tom jest dużo lepszy :D

      Usuń
  6. Mi niestety pierwszy tom nie spodobał się, więc po kolejny nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja nawet jeszcze pierwszej części nie przeczytałam. No cóż, kiedyś na pewno! Ale nawet mam chyba e-booka, więc już pierwszy krok jest :D No i będę mieć na uwadze to, że jak będę mieć zastrzeżenia do Potomków to i tak sięgnę po kontynuację :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz mieć zastrzeżenia, co do pierwszej. Ma pewno przewidywalność :D

      Usuń
  8. Jakoś mnie nie ciagnie do tej ksiażki, ale chyba cię to nie dziwi...
    Ale Luka kusi :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba jednak muszę sięgnąć po tę serię! Zachęcasz coraz bardziej! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się :D Mam nadzieję, że sięgniesz :P

      Usuń
  10. Już 2 raz omijam twój opis xD bee spojlerki :D
    Ty wiesz że ja chyba w przyszłym życiu t wszystko przeczytam xD Ale tak będzie i z tą xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ja piszę te opisy, biorę je z LC :D Jestem zbyt leniwa na pisanie swoich :P
      Dwa życia mogą ci nie starczyć :D

      Usuń
  11. Ach, nie ma to jak opis cały w spoilerach xD
    Lubię takie przypomnienia na początku książki :D Bardzo ułatwiają dalsze czytanie xD
    Ale czy ja mam ochotę, by sięgnąć po Pierworodną...? Oto jest pytanie xD Choć Potomkowie mi się podobali, to odczuwam coraz mniejszą chęć poznania dalszych losów bohaterów :D Choć muszę Ci przyznać, że trochę mnie wytrąciłaś tu z rytmu tymi przerośniętymi oczekiwaniami :D Może więc kiedyś to przeczytam... z naciskiem na niedokładnie określone kiedyś xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, mi się swoich pisać nie chce :P
      Wiesz, mi się bardzo podobało, a Potomkowie podobali mi się chyba mniej niż tobie :P

      Usuń

Nie piszcie linków w komentarzach - zawsze odwiedzam Wasze blogi!

Za każdy komentarz osobie, która przeczytała post dziękuję ☻

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.