27 mar 2016

Read More Books Challenge: 'Szklany tron' S. J. Maas

Na początku Wesołych Świąt :)

Nominowała mnie, w sumie na moje życzenie i w ramach zemsty, Meredith :) Lubię tą zabawę, bo motywuje mnie ona do czytania książek z mojej listy lub poznawania książek nowych, więc jeśli tylko chcecie - nominujcie mnie, nawet w ramach zemsty :D 
I tak, zanim przejdziemy do recenzji, moje nominacje! Macie dziewczyny dwa tygodnie na przeczytanie, zrecenzowanie książki i nominację kolejnych osób :)

Just yśka - Złota krew P. Brown  edit (brak możliwości zdobycia pozycji): Skrzydła Laurel A. Pike
Magic Wizard - Dotyk Julii T. Mafi edit (brak możliwości zdobycia pozycji): Tajemny ogień C. J. Daugherty & C. Rozenfeld
Magia słowa - Posłaniec M. Zusak (spokojnie, nie fantasy :D)
Katrina - Bez litości M. Zamboch (tak jakoś mi się nasunęło, jak przypomniałam sobie twój post po dniu kobiet :D)
Paulina Balcerzak - Czerwień rubinu K. Gier

Mam nadzieję, że podejmiecie wyzwanie, możecie się też zemścić, wyznaczając mnie na swoją ofiarę :D Gdybyście miały problem ze znalezieniem książki lub nie chciały jej czytać to piszcie śmiało, zmienimy :)


~.~


Tytuł:  Szklany tron (oryginalnie: Throne of Glass)
Autor: S. J. Maas (tłumacz: M. Mortka)
Cykl: Szklany tron
Ilość stron: 514
Wydawnictwo: Uroboros (w roku: 2013)

Bierze udział w wyzwaniach: 52 książki w ciągu roku, ABC Czytania (jako dodatkowa), 100 książek

Opis:
Celaena Sardothien odbywała ciężką karę za swoje przewinienia wystarczająco długo, by przyjąć propozycję, z której nie skorzystałby nawet szaleniec: jej dożywotnia niewolnicza praca w kopalni soli nie musi kończyć się dopiero z dniem jej śmierci, jeśli tylko dziewczyna zdecyduje się wziąć udział w turnieju o miano królewskiego zabójcy. To będzie walka na śmierć i życie, ale Celaenie nieobce są tajniki fachu zawodowego mordercy. Jeśli się jej powiedzie, po kilkuletniej służbie na królewskim dworze odzyska wolność. Jeśli nie – zginie z rąk któregoś z przeciwników: złodziei, zabójców i wojowników, najlepszych w całym królestwie. Szanse na pomyślne przejście wszystkich etapów turnieju są niewielkie, ale Celaena nie ma nic do stracenia.

Opinia:
Wiecie, jak się zdziwiła, jak zobaczyłam, kto jest tłumaczem? :D Marcin Mortka! Czyli mój kolejny ulubiony polski autor <3 Aż go oznaczyłam w etykietkach <3

Kolejna młodzieżówka, kolejny bestseller, książka, którą można było wygrać u mnie w konkursie, ale sama jej jeszcze wtedy nie czytałam. Miałam ją w planach, oczywiście, ale dopiero Meredith zmotywowała mnie, abym sięgnęła po tą książkę w najbliższym czasie. Czy powinna zginąć czy może dobrze, że kazała mi to uczynić? Zaraz się dowiecie :D
Wszyscy nosimy blizny, Dorian. Jedyna różnica polega na tym, że moje są bardziej widoczne od innych.
Styl autorki jest cudowny, lekki, wciągający. Skupia się ona nie tyle na opisach otoczenia, co na opisach bohaterów, ich przeżyć wewnętrznych, motywów działania. Jasne, opisy zamku, sal, komnat etc. też się pojawiają, ale nie są już tak fascynujące. W książce co prawda momentami brakowało mi takiego ostrzejszego humoru, a naprawdę wpasowałby się w tło i towarzystwo. Autorka stosowała jednak delikatniejszy, subtelniejszy rodzaj humoru.

Akcja tylko momentami nabierała zawrotnego tempa, poza tym był ono umiarkowane, nie za wolne, aby nie zanudzić czytelnika. Poznajemy Celaenę jako zabójczynię. Arogancką, z ciętym językiem, nie mającą żadnego szacunku dla rodu królewskiego. Książka nie jest tylko o turnieju, o jej zdolnościach czy potajemnych intrygach na dworze. Książka jest przede wszystkim o zmianie, jaka zaszła w Celaenie, chociaż ta zmiana nie była aż tak... przewrotna. Ponadto mamy, a jakże!, trójkąt miłosny i, żeby było ciekawiej, o serce uroczej zabójczyni rywalizują najlepsi przyjaciele. To dla mnie w sumie jedyny minus książki... Bo to takie... powtarzalne. Mam już serdecznie dość schematu trójkąta miłosnego... Nie był on jednak tak irytujący, jak zwykle. Przynajmniej to mogę przyznać.
Przecież biblioteki kryły mnóstwo pomysłów, a nowe pomysły stanowiły najgroźniejszą, najbardziej niebezpieczną broń świata!
Celaena miała być wyrachowaną zabójczynią. Na taką kreuje ją tło historii. Poznajemy jednak nie morderczynię tylko twardą, niezależną nastolatkę, która jedyne, co pragnie osiągnąć, to przeżycie w tym podłym świecie. Zdecydowanie ją polubiłam. Wokół niej non stop kręcą się Chaol i Dorian. Pierwszy jest kapitanem Gwardii, a drugi następcą tronu. Obydwaj wiedzą, że Celaena jest niebezpieczna i obydwaj, co wcale nie jest żadną zagadką, zaczynają coś do niej czuć. Tylko, że... Dorian jest taki... młody. Nie wiem, lubię go, ale nie wyobrażam go sobie jako życiowego partnera, choć byłby świetnym przyjacielem. Za to Chaol był dojrzałym mężczyzną, wiedzącym czego chce i zdającym sobie sprawę z wielu rzeczy. Nie był tak lekkomyślny jak Dorian. I jeśli o to chodzi - zdecydowanie team Chaol. Ciekawą bohaterką jest też Nehemia (o ile ja to dobrze napisałam). Zostaje ona przyjaciółką Celaeny, pochodzi z ludu, z którym próbuje sobie poradzić król. Podziwiam jej odwagę i spryt, ale również oddanie. Reszta bohaterów również jest ciekawa i przejmował mnie ich los, jak np. Noxa, ale nie będę tutaj już o nich wspominać :)

Podsumowując, książka mnie zachwyciła. Zachwyciła mnie językiem, zachwyciła ukrytą w sobie magią, bohaterami i historią. Nawet ten trójkąt miłosny nie zdołał popsuć mi zabawy! Książkę, te 514 stron pochłonęłam w niecałe dwa dni, bo ten świat po prostu mnie do siebie wciągnął i nie chciał wypuścić. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście, to mam nadzieję, że szybko to nadrobicie i sięgniecie po Szklany tron :)

18 komentarzy:

  1. Ależ się cieszę, że ta książka Ci się spodobała! Z resztą, musiało tak być :D Szklany tron jest tak świetny, że zasługuje na to, by wszyscy go pokochali ^^

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Szklany tron! Mimo że pierwszy tom mnie tak nie powalił, to drugi zrobił to w stu procentach!
    Pozdrawiam
    secretsofbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaciekawiła mnie fabuła - dożywocie albo coś na kształt Igrzysk o ile dobrze zrozumiałam. Całkiem interesujący zabieg:) Trójkąt miłosny to już faktycznie oklepany ale i tak z chęcią bym przeczytała:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję bardzo za nominację :) Miałabym tylko prośbę. Czy mogłabyś zmienić mi książkę? Chodzi o to, że w mojej bibliotece niestety nie ma tej pozycji. Chociaż, w sumie mogłabym kupić przez internet, ale zanim bym się do tego zabrała to już by minęło kilka dni, a potem jeszcze wysyłka... Dotyk Julii chciałam od dawna przeczytać ale właśnie z powodu braku tej książki w bibliotece jeszcze nie doszło do tego, że przeczytałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Już bardzo dużo słyszałam o tej książce i wiele osób się nią zachwyca, muszę także zagłębić się w tą historię <3
    Buziaki,
    SilverMoon z bloga Books obsession :*

    OdpowiedzUsuń
  6. mnie również Szklany Tron zachwycił! Chaolteam <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Przecudowna książka, ostatnio miałam okazję sięgnąć po drugi tom i czekam z niecierpliwością, aż dotrze do mnie trzeci, bo ostatnio zamówiłam. Oczekuję świetnej lektury! ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Cieszę się, że "Szklany tron" Cię zachwycił. Ja również uwielbiam tę książkę, ale szczerze mówiąc nadal nie mogę się zdecydować, czy wolę Chaola czy Doriana :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Rozglądam się za nią, kto wie, może kiedyś w końcu się skuszę jak tak zachwalasz ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zabije cię za tą nominację, wiesz? :D Pokazać Ci mój stosik? Chyba nie chcesz tego widzieć. ;d Ale okej, zamówiłam książkę w bibliotece, we wtorek lub w środę ją odbiorę. :D Ale no, dziękuję. ;d Ostatnio jak Justyśka dała mi GNW to myślałam, że się skręcę, bo nie cierpię Greena -.- xd

    OdpowiedzUsuń
  11. "Szklany tron" mam w planach już od dłuższego czasu, wypadałoby w końcu po niego sięgnąć. Tyle osób poleca, tyle osób się zachwyca, więc wstyd nie znać. :p

    Ania Shirley u Królowej Książek?
    ksiazkowa-krolowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Choć z początku myślałam, że to nie będzie dla mnie, ale jestem zaciekawiona główną bohaterką. Jak tylko będę mogła chętnie sięgnę po tę książkę.
    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Szklany tron bardzo mi się podobał i oczywiście bardzo Ci dziękuję za streszczenie pierwszej części teraz szczęśliwie moge czytać druga część. :)
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  14. książka leży sobie u mnie na półce, ale boje się jej zacząć nie mając kolejnych tomów, bo ja tak wszyscy zachwalają to i mi pewnie się spodoba i będą chciała natychmiast kolejne części czytać :D A ja już dziś zaczynam czytać moją wyzwaniową książkę :3

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam. Może mnie nie porwała, ale za klape też jej nie uważam. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Miałam że napisze jak skończę książkę żeby jakoś sie zgodzić lub nie z twoją opinią, ale nie wytrzymałam :D
    Strasznie mi się podoba jak autorka opisuje wszystko i nie szczędzi na takich bardziej krwawych momentach, to jest mega, bo w nie każdej książce się coś takiego znajdzie :D
    Co lepsze, żaden bohater mnie nie wkurzył do tego stopnia by zaważyło to na ocenie, bo książe P - menda jest straszny xDD
    Oby dalej było jeszcze lepiej :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Też ostatnio czytała "Szklany tron" i zakochałam się w nim! ♥ Podobało mi się to, w jaki sposób autorka opisała wszystko. I te intrygi, które, mimo że chwilami były przewidywalne, to często zapierały dech w piersi i zmuszały do zastanowienia się o co w tym wszystkim chodzi. Poza tym podobała mi się kreacja głównej bohaterki. Była bardzo oryginalną postacią i wyróżniała się na tle innych (rozlazłych) bohaterek z książek dla młodzieży. No i oczywiście też jestem #TEAMCHAOL ♥♥♥♥♥♥ On jest cudowny! :D ♥♥♥♥♥♥♥

    OdpowiedzUsuń
  18. Haha, dobrze, że nie powinnam zginąć xDD Pff xD
    Cieszę się, że Szklany tron ci się spodobał, ja lubię strasznie tę książkę <3 I już wiesz, ale się powtórzę - team Chaol <3 Teraz czytaj drugą część :D

    OdpowiedzUsuń

Nie piszcie linków w komentarzach - zawsze odwiedzam Wasze blogi!

Za każdy komentarz osobie, która przeczytała post dziękuję ☻

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.